Communicatie

  • Gedurende enkele weken had Wecycle ‘uitzendingen’ van Bakkie Radio op NPO Radio 2, Radio Veronica, E-Power en een reeks regionale radiozenders.

Voorlichting consumenten en professionals
Wecycle organiseert jaarlijks in opdracht van LightRec campagnes en inzamelacties om zowel consumenten als professionals te stimuleren zo veel mogelijk oude verlichting en armaturen in te leveren voor recycling. Een overzicht van de Wecycle-campagnes in 2016.

Maatschappelijke betrokkenheid
Wecycle start 2016 met een herhaling van de uiterst succesvolle inzamelactie voor e-waste en verlichting op de gemeentelijke milieustraat. Doel van de campagne is om de bekendheid en het gebruik van de milieustraat te vergroten. Tijdens de actieperiode kunnen bewoners die verlichting en e-waste inleveren, inchecken op de milieustraat en daarmee punten verdienen en maken ze zelf kans op een prijs. De 25 gemeenten die de meeste punten verdienen (en dus het meeste e-waste ophalen), winnen een cheque voor een zelf gekozen lokaal goed doel, zoals de Oranjevereniging. Een campagne die door deze unieke koppeling aan lokale doelen op veel belangstelling in de lokale media kan rekenen! Met deze inzamelactie richten Wecycle en LightRec zich vooral op consumenten, maar ook op mkb’ers en zzp’ers die kleine hoeveelheden e-waste mogen inleveren op de milieustraat.

Bouwmarkten
In het voorjaar van 2016 organiseert Wecycle een grootscheepse inleveractie bij bijna 1.000 bouwmarkten, DHZ-zaken en tuincentra voor afgedankt elektrisch (tuin)gereedschap en energiezuinige lampen. De campagne bestond uit de landelijke huis-aan-huis verspreiding van de Zomer Klus Krant (oplage 6,1 miljoen) met hierin puzzels en spelletjes over inzameling en recycling en een tv-campagne. Aan de inleveractie was ook een winactie gekoppeld. Klanten die bij de inleverbak in de winkel met hun smartphone inchecken konden het aankoopbedrag van een nieuw product terugwinnen. Deze campagne is voornamelijk gericht op consumenten en zzp’ers en benadrukt vooral dat het heel makkelijk is oude verlichting in te leveren bij bouwmarkten en tuincentra: Wecycle heeft inmiddels 900 inleverpunten in de doe-het-zelf-sector.

Gouden Bakkie Awards voor installatiebedrijven
Wecycle beloont traditiegetrouw elk jaar inzamelpartners voor hun inzamelinspanningen met een Gouden Bakkie Award. De Gouden Bakkie Awards zijn bedoeld om installatiebedrijven bewust te maken van het nut van het inzamelen van energiezuinige verlichting en uiteraard om ze te stimuleren om meer verlichting in te leveren. De drie Awards gaan in 2016 naar Ziut (het grootste volume ingeleverde verlichting), zonnebankleverancier JK-Nederland (meeste ingeleverde lampen) en de vestiging van CityTec uit Albasserdam (meeste ingeleverde armaturen).

Bakkie Radio
In vervolg op de Gouden Bakkie Awards start Wecycle in het najaar van 2016 een heus pop-up radiostation genaamd “Bakkie Radio”. Gedurende enkele weken heeft Wecycle ‘uitzendingen’ van Bakkie Radio op NPO Radio 2, Radio Veronica, E-Power en een reeks regionale radiozenders.

Tijdens de uitzendingen komen onderwerpen als het gratis inleveren van verlichting, het inleveren van binnenarmaturen, het inleveren van verlichting zonder verpakking en de inlevermogelijkheden voor kleine hoeveelheden lampen aan bod. Naast het pop-up radiostation maken buitenreclame en een speciale krant voor installateurs deel uit van de campagne. Doel: installateurs motiveren om meer lampen en armaturen in te leveren. Belangrijk, want een groot deel van de oude verlichting wordt door installatiebedrijven verwijdert.

Jekko
Eind 2009 introduceerde Wecycle de Jekko, de inzamelbox bij consumenten. Het inzamelmiddel blijkt een succes en inmiddels is de Jekko bij meer dan een miljoen gezinnen terug te vinden in de schuur, berging of bijkeuken. De Jekko wordt vooral verspreid via beurzen, scholen of bij geselecteerde winkels. In 2016 geeft Wecycle een nieuwe lichting van maar liefst 50.000 Jekko’s uit, die allemaal worden verspreid onder consumenten. Dit wordt gefinancierd door LightRec. Gebruikers van de Jekko gaan steeds meer inleveren en de Jekko wordt gewaardeerd met een 7,4.

Kerstpakketten
Naast inzamelmeubels in de bouwmarkt zijn er inmiddels ook meer dan 200 groothandels met een inleverbak. Om de bekendheid hiervan en de samenwerking met groothandels verder te stimuleren  herhaalde Wecycle de kerstpakkettenactie voor zzp’ers en kleinere ondernemers. Kleine zelfstandigen die in de donkere dagen voor kerst via GPS inchecken bij vestigingen van Hornbach, Oosterberg, Rexel Nederland en Vihamij maken kans op een kerstpakket. Het doel van deze actie is om kleine ondernemers bekend te maken met de inlevermogelijkheden voor verlichting bij deze vijf groothandels.